Методичний бюлетень у системі науково-методичної роботи з педагогами

Сьогодні держава покладає великі сподівання на тих, хто працює з дітьми, доручивши закласти фундамент свого майбутнього – навчити, виховати, всебічно розвинути, сформувати особистість, людину-творця, господаря своєї долі, патріота і громадянина.

Таке завдання може виконати тільки висококваліфікований, творчо працюючий педагог. Учитель – це не тільки той, хто навчає, а в першу чергу, той, хто вчиться сам. Той, хто своїм прикладом привчає до творчого злету, до відповідальності за доручену справу день за днем, крок за кроком.

Реалії сьогодення вимагають нових підходів до роботи з педагогічними кадрами, організації та проведення методичної роботи. Домінантною стає підготовка педагога, який повинен уміти працювати в умовах вибору педагогічної позиції, технології, підручників, змісту, форм навчання тощо.

Методична робота – це заснована на досягненнях науки та передового досвіду система аналітичної, організаційної, діагностичної, пошукової, дослідницької, науково-практичної, інформаційної діяльності з метою удосконалення професійної компетентності педагогічних працівників та підвищення ефективності навчально-виховного процесу.

Однією з форм методичної роботи є випуск методичних бюлетенів.

Бюлетень (фр. Bulletin, італ. Bulleting - записка, листок; bulla з пізднлат. - документ із печаткою) – періодичне або продовжуване видання, що випускається оперативно, має ознаки журнального або газетного видання, містить матеріали організації, яка його видає. Бюлетені мають вузьке тематичне направлення, тобто присвячуються будь-якому, але чітко визначеному, колу питань.

За оформленням бюлетені майже не відрізняються від журналів.

Методичні бюлетені в системі роботи з педагогічними кадрами дають можливість:

• удосконалювати зміст, форму і методи роботи з педагогічними кадрами;

• поліпшити організаційно-методичне забезпечення розвитку освітнього середовища, сприяти розвитку педагогічної творчості, експериментально-дослідницькій роботі,;

• впроваджувати в навчальний процес інноваційні та інформаційно-комунікативні технології;

• забезпечити оптимальне поєднання основних форм підвищення кваліфікації педагогічних кадрів (курсів, стажування) з самоосвітою, орієнтуючись на поетапний розвиток педагогічної майстерності, формування готовності до постійного професійного самовдосконалення, підготовку до атестації педагогічних працівників;

• вдосконалити інформаційне забезпечення педагогічних працівників з проблем освіти, педагогіки, психології, інформування про досягнення науки і техніки, передового педагогічного досвіду.

Підготовка та випуск методичних бюлетенів, що несуть інформаційно-пропагандистську, консультативну та адаптивну (надання методичної допомоги педагогічним кадрам) функції в розрізі тих чи інших проблемних питань сприяють підвищенню професійної компетентності вчителів.

Великий російський педагог і вчений Костянтин Дмитрович Ушинський писав: "Дитяча природа вимагає наочності". Повсюдне використання телебачення, Інтернету, комп'ютерних програм, сформувало новий тип сприйняття інформації, яку називають "екранною культурою". Для сучасного учня підручники або пояснення вчителя на уроці втрачають своє колишнє значення, що призводить до зниження інтересу до процесу навчання. Використання у навчально-виховному процесі комп’ютерних презентацій сприяє активізації пізнавальної діяльності, підвищенню активності та ініціативності школярів на уроці. Щоб досягти очікуваного ефекту, треба дотримуватися основних принципів дизайну презентацій – композиції, колористики і ергономіки. Для допомоги вчителям Синюхинобрідської ЗОШ у створенні комп’ютерних презентацій у жовтні 2015 року методичною службою навчального закладу було випущено методичний бюлетень «Поради щодо розробки мультимедійної презентації».

Важливою передумовою успішного навчання молодших школярів є зацікавленість. Завдання вчителя початкових класів – не лише навчати, а й пробудити у дітей емоційне задоволення, радість від отриманих знань і від самого процесу їхнього засвоєння. Реалізації цього завдання сприяє ігрова діяльність. Використання ігор на уроках забезпечує позитивне ставлення до навчання, потребує від дитини кмітливості, уваги, вчить витримки, виробляє вміння швидко орієнтуватися і знаходити правильне рішення. Колективні ігри згуртовують дітей, сприяють формуванню дружніх взаємин між ними. Випуск методичного бюлетеня «Дидактична гра як засіб розвитку творчих здібностей молодших школярів» у листопаді 2015 року допоміг вчителям початкової школи урізноманітнити вивчення окремих програмових тем.

Кожен член суспільства має права. Оскільки дитина є повноцінним членом суспільства, вона також має свої права, деякі особливості реалізації яких обумовлені виключно тим фактом, що її фізична та розумова незрілість потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист. Залежно від віку дитини, законодавством передбачено різний обсяг та механізми реалізації її прав. Повноцінний та дієвий захист прав дитини є обов’язком держави. Знаючи свої права з дитинства, людина зможе плідно й ефективно брати участь у розбудові правового суспільства нашої держави. Шкільне методичне об’єднання класних керівників у грудні 2015 року випустило методичний бюлетень «Захист прав дитини в Україні». Розміщені у цьому бюлетені матеріали допомагають класним керівникам проводити години спілкування, виховні заходи, батьківські збори.

Сьогодні урок уже не вважається сучасним, якщо дитина втрачає на ньому здоров'я. Знання і застосування здоров’язбережувальних технологій є важливим складником професійної компетентності сучасного педагога. Методичний бюлетень «Здоров’язбережувальні технології – дорога в майбутнє» містить характеристику здоров’язбережувальних технологій, досвід їх використання на уроках.

Спілкування є одним з найважливіших чинників психічного і соціального розвитку дитини, оскільки лише у контакті з дорослими можливе засвоєння дітьми суспільно-історичного досвіду людства і реалізація ними вродженої можливості стати представниками людського роду. Методичний бюлетень «Секрети педагогічного спілкування» (лютий 2016), адресований педагогам школи, містить коротку характеристику стилів спілкування, заповіді педагогічного спілкування, анкети для визначення стилю спілкування.

Глобальні зміни, що відбуваються у світі та українському суспільстві, об’єктивують проблеми, які безпосередньо пов’язані з формуванням соціального досвіду підлітків як активних суб’єктів оточуючого світу і власної долі. У зв’язку з цим у вихованні особистості важливим є розвиток таких якостей, як відповідальність, ініціативність, активність, вміння здійснювати правильний вибір і приймати відповідальні рішення, формування гуманістичних цінностей і соціально значущих компетентностей особистості. У методичному бюлетені «Формування соціальної компетентності на уроках інформатики» (березень 2016) висвітлено деякі аспекти проблеми розвитку соціальної компетентності школярів.

Проблему підвищення якості освіти, розвитку самостійності й творчої активності учнів та підготовки їх до самостійного здобуття знань і творчої діяльності не можна повністю розв’язати без установлення цілісної картини світу на основі міжпредметних зв’язків у навчальному процесі. Проблемі міжпредметних зв’язків присвячений методичний бюлетень «Міжпредметні зв’язки як засіб підвищення ефективності навчання фізики» (квітень 2016).

У методичному бюлетені «Що рік навчальний нам готує» (вересень 2016) розміщено інформаційні матеріали на допомогу вчителям у плануванні навчально-виховного процесу.

Одним із головних механізмів підвищення рівня психологічної компетентності і саморозвитку особистості є рефлексія – внутрішня психічна діяльність, спрямована на осмислення своїх власних дій і станів, самопізнання свого внутрішнього світу. Реалізація принципу рефлексії можлива, якщо учитель володіє методами та прийомами її проведення. В методичному бюлетені «Рефлексія як спосіб підвищення ефективності уроку» (жовтень 2016) представлено теоретичні основи рефлексії, наведені методики, які дозволяють педагогам стимулювати розвиток оцінюючої діяльності школяра.

Мотивація – одна із головних умов реалізації навчально–виховного процесу. Вона не тільки сприяє розвитку інтелекту, але і є рушійною силою удосконалення особистості в цілому. Методичний бюлетень «Мотивація – рушійна сила самовдосконалення», випущений у листопаді 2016 року, містить матеріали, які допоможуть колегам у формуванні в учнів мотивації до навчально–пізнавальної діяльності.

Дослідження показують, що проблема підвищення ефективності навчання може бути успішно розв'язана тільки за умови, якщо висока якість урочних занять підкріплюватиметься добре організованою домашньою роботою учнів. Поради щодо організації домашніх завдань висвітлені в методичному бюлетені «Організація домашньої роботи учнів» (грудень 2016).

Аналіз власної діяльності як процес осмислення педагогічного досвіду є найважливішим і своєрідним інструментом подолання існуючих у роботі труднощів, стимулом до самовдосконалення. Тому розвиток здатності вчителів до самоаналізу є основною умовою для визначення кращих аспектів своєї професійної діяльності й труднощів. У методичному бюлетені «Самоаналіз роботи вчителя» (січень 2017) надаються практичні матеріали щодо самоаналізу уроку як відправної точки та водночас кінцевого пункту діяльності вчителя й управлінця.

Таким чином, методичний бюлетень – це методична допомога у важливих питаннях навчальної роботи та відображення роботи педагогів у школі.

Заступник директора з навчально-виховної роботи Синюхинобрідської ЗОШ І-ІІІ ступенів Турова Р.А.

Кiлькiсть переглядiв: 299

Коментарi